Living with the Akha people - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joanne Bleeker - WaarBenJij.nu Living with the Akha people - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Joanne Bleeker - WaarBenJij.nu

Living with the Akha people

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

01 Mei 2014 | Thailand, Chiang Rai

Zondagochtend (03:00) kwam ik terug van de olifanten. Om 24:00 gingen Hester en het Franse stel voor me zingen in de bus, vet awesome! Zodra we aankwamen bij Twinhouse zag ik overal ballonnen hangen! Na een kort slaapje bij het ontbijt kwam Rosalie en Marit met een Disney princessentaart met kaarsjes zingend aanlopen. Kreeg als cadeautje een fles cola ( is later toch wel mn redding geweest) Echt superleuk en voelde me toch wel jarig :)
Die avond vertrok ik alweer voor the Hilltribe, samen met een ander meisje (Maud).
Om 7 uur 's ochtends kwamen we aan in Chiang Rai. Daar werden we opgehaald en met een paar overstappen kwamen we aan bij de Akha village. Omdat de coördinators onze namen moeilijk vonden werd Maud lamoed /modern genoemd (je zegt haar naam op z'n Frans) en werd mijn naam Yoghurt.
We verbleven deze week in het Akha workcamp en sliepen in een kleihuis op mega dunne matjes. Arme botjes van me. Die hebben het zwaar gehad deze week.

We kregen een rondleiding door het dorp heen. Als eerste naar de village gate. Daar kregen we te horen dat er 2 village gates zijn in het dorp.1 in het noorden en 1 in het zuiden, waarvan de ene vrouwlijk is en de andere mannelijk. Deze poorten zorgen ervoor dat de goede spirits in het dorp blijven en al het slecht buiten het dorp. Zodra er wat 'bads' gebeurd wordt er een ceremonie gehouden. Een ceremonie bevat altijd een varken, een kip/haan, whiskey en thee. We gingen naar de Holy water place. Dat was serieus een rioolbuisachtige pijp waar water van de bergen uit kwam...
We gingen langs de 'tempel' waar ook ceremoniën worden gehouden.
Weer terug bij het kamp kregen we avond eten. In heel het dorp zijn er maar 2 die Engels praten, en dat zijn onze coördinatoren Tho en Kan. De rest praat de Akha language. En dat is een soort oertaal. Jaa = Uugh. Nee = ma. Echt waar= ma mai la

Na een nacht waarin we onweer hadden met knallen als kanonnen die naast je hoofd werden afgevuurd moest ik om 07:15 opstaan want ik moest het ontbijt maken. Zo leerde ik hoe ze fruit sneden en hoe je bananen pannenkoeken in een wokpan bakt.
Na het ontbijt gingen we werken. Oftewel een muurtje bouwen en cement maken. Ik was trots op m'n muurtje want hij zag er echt mooi (en stevig) uit!
In de middag gingen we langs een markt. Daar daagde Tho ons uit om een gefrituurde rups ( of t was in het stadium net voordat het een vlinder wordt). Dus ja, ik heb het gegeten en wegespoeld met happy water want echt lekker was het niet.
Die avond met avond eten deed Tho ineens de lichten uit en kwam terug met een taartje met een kaarsje voor mn verjaardag. Feestje gehouden met bier en happy water. Erg gezellig!

Gelukkig kon ik de volgende ochtend een beetje uitslapen voordat we gingen ontbijten. Na het ontbijt moesten we lange kleding aan voor de trekking. Ik had geen shirt met lange mouwen dus kreeg er 1. Happy man (1 van de lokale bewoners) was onze guide. De trekking duurde 7 uur in totaal waarbij we de hoogste berg daar hebben beklommen en gelunched in de 'jungle'. We aten uit borden gemaakt van Bamboo en dronken uit bekers van Bamboo. Se laatste 2 uur waren echt niet te harden
Het was bloedheet, waterfles bijna leeg en had het echt gehad met lopen. Kan en happy man hielden steeds pauzes en liepen mega sloom. Zelfs halverwege de berg. Ik zelf werd alleen maar moeier door de pauzes en liep dus (stevig) door. Willem, ik snap je toen je tegen de berg in Tenerife aan ging schoppen. Na de trekking zouden we naar de hot spa gaan, alleen had Maud een zonnesteek opgelopen en te weinig gedronken. Ze voelde zich beroerd en moest overgeven. Die avond voelde ik mezelf ook niet goed en kreeg voedselvergiftiging. Ik denk door de lunch.. Vis in de zon en koken met 'vies water'..
Dus voor de volgende dag waren we ziek, en bestond de dag vooral uit slapen en de wc. 's avonds voelde ik me wel weer wat beter na een hoeveelheid ORS en Tho was zo bezorgd dat hij naar dokter was gegaan voor medicijnen.

Ik voelde me op vrijdag wel weer helemaal goed en ging met Kan achterop de moter naar de Tempel. Daar was een ceremonie aan de gang. Ik mocht foto's maken van de mensen, zodat ik hun cultuur kon laten zien aan de wereld. Een deel van de ceremonie bestaat uit het lezen van Kippenbotjes.
Je hebt het wensbeentje van de kip. Ze vergelijken de mannelijke en vrouwelijke met elkaar. Plukken er wat aan, trekken een bedenkelijk gezicht en dan komen de voorspellingen: ja er komt wel regen maar nog niet zoveel. De jacht gaat goed, als ik nu de jungle in ga kom ik met 5 dieren thuis. Daar was nog enige discussie over want een ander zag in de botjes dat de jacht niet goed zou gaan. Het was mooi om te zien, maar eigenlijk ook hilarisch. Twintig man die staan de discussiëren over kippenbotjes terwijl ze whiskey en thee drinken.

Die dag mochten we beslissen wat we wilden doen. Kanoën of naar de hot spa. Omdat Maud nog niet heel lekker was gingen we naar hot spa zodat ze kon relaxen. Het was wel chill het warme water en koude douche. Maud werd weer ziek door de hitte en we gingen terug.
Die avond hadden we een cultuur exchange. Dit hield in dat wij eten van ons land moesten maken en een optreden geven, en de Akha loet hun cultuur zien.
Omdat Maud uit België komt en ik daar heb gewoond besloten we Vlase Frieten te maken en een tomatensalade (eigen puur omdat ik wat fris wilde eten). Ze vonden het eten lekker en ik kreeg een compliment voor mn tomatensalade! Als optreden deden we de kabouter Plop dans..
de Akha hadden hun traditionele kleding aan en deden de traditionele dans waar wij mee moesten doen. Ik en dansen. Dat werkt niet. Dus inderdaad, wanneer de linkerbeen naar voor moest deed ik de rechter. Etc.
Voor het eten kregen we een ceremonie. De Akha man propt ei met rijst in je hand die je met 2 handen in je mond moet doen, dan drinkt je whiskey/happy water en dan thee. Daarna moet je een ei in je hand houden en beginnen ze dingen voor je te wensen (gelukkig leven, goede gezondheid etc). Bij elke wens krijg je wit touwtje om je arm geknoopt. Het ei moet je opeten als je de poort verlaat, want in het ei zitten na de ceremonie alle goede spiritus en die moeten dan herenigd worden met je ziel zodat je buiten de poort beschermd bent voor het kwaad.
De volgende dag vertrokken we van het kamp om een waterval, de witte tempel en het black house te bezoeken. De witte tempel was erg mooi om te zien, maar beetje apart want in de tempel waren afbeeldingen van starwars, superman, batman, Hello kitty etc. Het heeft een reden maar dat moet ik terug lezen. Het Black house was met allemaal hout gemaakt en over botten en huiden van krokodillen en slangen (ik vond deze erg gaaf, helemaal de botten van een olifant).
En toen was het tijd om terug naar singburi te gaan.

De Akha people.. Deze mensen sluiten je in hun hart en zonder dat je het doorhebt sluit jij hun in je hart. Je gaat om ze geven op een speciale manier. De mensen geven je alles en willen het beste voor je, ook al hebben ze zelf weinig. Ze wensen je al het goeds toe.
Eenmaal bij die mensen te hebben geleefd maakt je toch een ander persoon. Het maakt iets los in je. Had ook niet verwacht dat het afscheid best zwaar zou vallen. Ja het was vooral een speciale week.

Nu al aantal dagen chillen in Koh Samen aan het strand. Vooral relaxen en weinig doen voordat het alleen reizen begint!

Tot mn volgende Blog!
Kuss









  • 01 Mei 2014 - 13:38

    Ida:

    Was weer een mooi verslag!! nussie
    Wat maak je veel mee!
    Goede reis straks alleen?... en let op jezelf!!
    knuffel ida xxx

  • 01 Mei 2014 - 21:47

    Gerda:

    Hoewel ik je verhaal al gehoord had is het als ik het lees nog bijzonderder. Het leven bij een volk die zich niet druk maakt om al die wereldproblemen maar dicht bij zichzelf en de natuur blijft en je laat beseffen door hun ceremonie en levenswijze dat je echt leeft.Ook leer je dat je niet rijk hoeft te zijn om gelukkig te zijn en beter is te geven dan te ontvangen. Geniet van je relaxweekje!!
    knuffel mama

  • 02 Mei 2014 - 00:16

    Pa:

    Zo meissie, je maakt wat mee! Ik denk niet dat ma en ik dit ook op deze manier gaan doen maar we gaan vast wel een keer die kant op!

  • 02 Mei 2014 - 12:21

    Patrick:

    Maar what about the cola dan later?

  • 05 Mei 2014 - 04:02

    Joanne Bleeker:

    Cola heeft me gered tijdens voedselvergiftiging;) samen met chips.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Actief sinds 13 Maart 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 4896

Voorgaande reizen:

03 April 2014 - 17 Juni 2014

Thailand

Landen bezocht: